Gastcolleges

Hieronder vind je de verslagen/samenvattingen van enkele gastcolleges van deze minor. In de samenvatting staat beschreven wat in het gastcollege werd besproken en wat ik heb geleerd van het college.

Yellow Online

Het gastcollege van Yellow Online ging over SEA en het werd gegeven door 2 SEA specialisten. Ze begonnen kort met wat Yellow Online doet, ze zorgen voor een persoonlijke aanpak in de do (purchase) fase van de customer journey. Bij SEA spelen ze veel in op het zoekgedrag door middel van trends, ze blijven deze trends in de gaten houden via online tools. Ze gaven hierbij enkele voorbeelden van SEA campagnes en het verbaasde mij hoe ver Google Ads kon komen. Google heeft veel partners zoals Marktplaats en in het display netwerk van Google zitten meer dan 2 miljoen websites en video's. Verder werd er veel vertelt over hoe Google Ads werkt, ik had toen mijn certificaat al dus dit deel snapte ik al. Ook lieten ze zien hoe ze een campagne inrichten, dus welke type zoekwoorden ze gebruiken etc.

Daarna werden er nog wat tips gegeven over wat je zeker wel en zeker niet moet doen bij het inrichten van een SEA campagne. Een goede tip vond ik het gebruik maken van een call-to-action in de titel van je advertentie, zo spoor je ze aan een conversie te doen. Verder gingen ze nog in op de verschillende advertentie mogelijkheden, dus search, display, shopping en video. Ze gaven hierbij tips en lieten enkele voorbeelden zien.

Ik vond het een interessant en leerzaam gastcollege, met veel handige tips die ik zal meenemen voor in de toekomst. Ook heb ik geleerd hoe groot Google Ads is, zo wist ik niet dat de zoekmachine van Marktplaats in verbinding staat met Google en dat er meer dan 2 miljoen websites etc. in het display netwerk zitten. Tot slot is het leuk om te vermelden dat ik de winnaar was van de Kahoot quiz die aan het eind werd gedaan.

Corendon

Ik vond het gastcollege van en bij Corendon erg leerzaam en vooral indrukwekkend. Het was erg gaaf dat de mede-oprichter, Atilay Uslu, tijd voor ons had gemaakt om zijn verhaal te vertellen over Corendon. Het ging vooral over hoe het bedrijf is ontstaan en wat hij onderweg allemaal heeft meegemaakt om zo ver te komen. Ik vind het erg indrukwekkend dat het van een klein reisbureau is uitgegroeid tot een van de grootste reisorganisaties van Nederland.

Aansluitend was er een presentatie van Muhammed Kocak, hij zorgt voor de SEA campagnes van Corendon. Wat mij erg opviel was dat hij dit helemaal alleen doet, Corendon is een hele grote organisatie met veel website bezoekers elke dag en toch managet hij de campagnes helemaal alleen. Hij gaf aan hoe belangrijk print nog voor hun is, een groot deel van de conversies wordt gedaan na het scannen van de qr-code of na het zoeken naar de digitale versie van de flyer.

Ook gaf hij aan dat ze veel bezig zijn met het targetten van mensen voordat ze op de site komen. Verder willen ze dat de gebruiker zo weinig mogelijk hoeft in te vullen voor het boeken van een vakantie, ze hebben hier hun website volledig op aangepast. Muhammed kijkt ook al naar de toekomst, hij verwacht dat er story ads gaan komen in Google. Hetzelfde als Instagram en Facebook stories maar dan in de vorm van ads, dit is een ontwikkeling die ik zeker in de gaten ga houden.

Ik vond het een zeer leerzaam gastcollege, het was indrukwekkend om te zien hoe Corendon is ontstaan maar het is ook zeer indrukwekkend hoe ze nu bezig zijn met SEA. Muhammed gaf goede tips over het managen van SEA campagnes en de voorbeelden die hij daarbij gebruikte waren erg nuttig.

Greenhouse

We hebben tijdens de minor een bedrijfsbezoek bij Greenhouse Group gehad. Ik was daar al eerder geweest, dus de rondleiding kwam mij erg bekend voor. De presentaties die daarna werden gegeven waren best interessant. In de presentaties werd alleen niet zo diep ingegaan op onderwerpen, het waren vooral algemene presentaties die te maken hadden met Greenhouse Group. Ik vond het meer een verkooppraatje dan een college, maar ik heb er toch wat van geleerd.

Zo werden er enkele presentaties gegeven over de innovaties waar Greenhouse mee bezig is op dit moment. Er werden enkele hele indrukwekkende voorbeelden gegeven die te maken hadden met onder andere AR en Voice. Ik wist niet dat er al zo veel mogelijkheden waren met deze innovaties. Verder werd er ook verteld wat er allemaal nog mogelijk wordt in de toekomst.

Ondanks dat het meer een verkooppraatje was vond ik het best leerzaam. Ik weet nu ongeveer wat er allemaal mogelijk is, en mogelijk wordt, met AR en Voice innovaties. Tot slot vond ik dat de studenten erg goed werden betrokken bij het bedrijf, het lijkt mij daardoor erg interessant om stage te lopen bij Greenhouse Group.

Aim for the moon

Pim Hogeweg, marketeer bij AimForTheMoon, heeft een gastcollege gegeven over LinkedIn marketing. Zijn motto gedurende de presentatie was, hoe word je een LinkedIn superstar. Ik vond het best een interessante en leerzame presentatie, want ik had nog niet zoveel verstand van LinkedIn marketing. Naast de betaalde marketing van LinkedIn gaf Pim aan dat er nog veel meer 'gratis' manieren zijn. Dit vond ik het interessantste stuk, ik zit namelijk niet zoveel op LinkedIn maar ik vind het wel interessant om mijn profiel een boost te geven.

Enkele van deze tips gingen over visuele aspecten, zoals je profielfoto en de omslagfoto. Zelf had hij ervaren dat de omslagfoto een belangrijk punt is, door hier kleine dingen aan toe te voegen (via photoshop bijvoorbeeld) zoals je motto zul je meer opvallen. Ook was het belangrijk om veel visuele content te posten, bijvoorbeeld korte video's of een aantal foto's. Dit maakt namelijk meer indruk dan een groot stuk tekst, die eerlijk gezegd bijna niemand wil lezen. Ik heb zijn tips nog niet toegepast, maar als ik op zoek moet naar een stage zal ik mijn profiel zeker gaan verbeteren. Het deel over de 'gratis' LinkedIn marketing was dus voor mij erg leerzaam en interessant.

Webs

Ik vond het gastcollege van Webs over inbound marketing best interessant, maar het was in het begin erg onduidelijk. Hij sprak vaak met lastige termen en sprak veel over inbound marketing zonder uitgelegd te hebben wat het is. Hierdoor kon ik een deel van zijn verhalen niet helemaal volgen, ook gebruikte hij veel data uit 2014/2015 wat natuurlijk niet meer erg relevant is op dit moment.

Uiteindelijk werd er uitgelegd wat inbound marketing is en het verhaal werd meteen een stuk interessanter. Er werden goede en duidelijke voorbeelden gegeven en er kwamen verrassende feiten naar boven. Zo gaf hij aan dat in b2b nog steeds 92% op organic klikt in Google in plaats van op Ads. Dit is erg interessant aangezien je de organische resultaten nog maar amper ziet na het zoeken in Google. Ook wordt het sales team steeds minder belangrijk, veel meer conversies worden tegenwoordig online gedaan, zelfs in de b2b wereld.

Ik vond het achteraf dus best leerzaam, ik wist nog niet zo goed wat inbound marketing was en er werden goede voorbeelden gegeven. Ik weet nu dat inbound marketing een strategie is die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen, wat voor meer conversies moet zorgen.

Exitable

Gijs en José Luis hebben een gastcollege gegeven over het User Centered Design Canvas. Ze werken beide bij Exitable, Gijs als marketeer en José Luis als UX designer. Eerst vertelden ze wat Exitable doet en ze gaven enkele voorbeelden, daarna sprongen ze meteen naar het UCDC. Dit canvas was bij mij al bekend, ik heb het in een eerder semester van mijn opleiding al gebruikt. Ze gingen nog wat dieper op dit canvas in door een voorbeeld te geven en toen mochten we zelf aan de slag.

In groepen moesten we het UCDC invullen voor de open dag van Fontys, met als uiteindelijk doel om deze open dag te verbeteren. Ik vond het een zeer leerzame en interessante middag, ondanks dat ik het al eerder had gebruikt heb ik er nog veel van geleerd. Ik wist namelijk niet dat je het ook op deze manier kon inzetten en snap nu hoe belangrijk dit canvas kan zijn. Door dit canvas met elke klant in te vullen weet je waar de kansen liggen en wat je al moet verbeteren voordat je met een nieuw plan begint.

Riff

Riff is een online marketing bureau die helpt bij elk punt in de digitale klantreis. In het begin kregen we een korte presentatie over Riff en daarna kregen we 3 presentaties van experts/medewerkers van Riff. Te beginnen met de presentatie over SEA, dit was voor mij al veel herhaling maar er zaten wel enkele interessante dingen tussen. Bijvoorbeeld dat ze altijd een USP + 1 van de zoekwoorden + call-to-action gebruiken in hun SEA campagne. Verder was een interessant nieuwtje voor mij dat je een bod in kunt stellen op locaties.

Daarna kregen we een presentatie over SEO, ook deze presentatie was voor mij veel herhaling. Van deze presentatie heb ik geleerd dat je met microdata extra informatie aan je zoekresultaat kunt toevoegen, hiervan was ik nog niet op de hoogte. Verder gaf hij aan dat het slim was om zoektermen in je koptekst te gebruiken.

Er werd ook nog een presentatie gegeven over CRO, ik wist nog niet precies wat dit was maar dat is nu helemaal duidelijk voor mij. Bij CRO zijn ze namelijk bezig met het optimaliseren van de conversie. Het is een continue proces waarbij ze altijd denken vanuit de behoefte van de gebruiker om de conversies te verhogen.

Tot slot was er een opdracht die we in groepen hebben uitgevoerd, je moest de 3 bovenstaande onderwerpen combineren in een strategie om de webshop van Monutan te verbeteren. Wij hadden onder meer de strategie om de filters aan te passen voor een beter zoekgebruik, wat de conversie zal verhogen. Ook de SEA campagnes leken niet goed ingesteld dus hier hebben we ook advies over gegeven. Het was voor mij een leerzame dag, ondanks dat ik al veel weet van SEA en SEO heb ik toch nog wat nieuwe dingen geleerd.

KLM

We zijn naar het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen geweest voor een bedrijfsbezoek. Deze dag stond in het tegen van mobile marketing. Er werden eerst enkele presentaties gegeven over KLM en de mobile afdeling van KLM. Ik vond het interessant om te zien hoeveel aandacht KLM besteed aan de nieuwste innovaties, bijvoorbeeld voice control.

Na de presentaties kregen we een opdracht, we moesten een idee bedenken en uitwerken om de feedback/reviews binnen de app of in de play/app store te visualiseren/ordenen voor KLM. Wij hadden echter zelf een idee, namelijk het verbeteren van de conversie in de KLM app. We zagen in de data namelijk dat er heel veel gebruikers uitstapten als ze de prijzen zagen. Onze beredenering was dat je niet een app download om prijzen te vergelijken, dit zijn dus gebruikers die van plan waren te boeken via de app.

We hebben onder andere gesproken met de conversie specialist van KLM, dit was erg interessant en hij vond ons idee erg goed. Hij gaf wel als tip voor in de praktijk mee dat wanneer je één deel van de conversiefunnel verandert, er ergens anders weer een nieuw probleem ontstaat. We hebben toen, na met meerdere medewerkers gesproken te hebben, besloten om de prijs van de tickets op de achtergrond te zetten door het USP van KLM naar voren te laten komen. Hierdoor zullen de gebruikers als ze de dure prijzen zien overwegen voor KLM te kiezen, omdat ze zo persoonlijk en vriendelijk zijn. We hebben dit gevisualiseerd door middel van een aantal prototypes van de app.

Ik vond het een erg interessant en leerzaam bedrijfsbezoek. Het was gaaf om een insight te krijgen bij KLM en ik heb geleerd hoe belangrijk de kleinste elementen zijn om een zo hoog mogelijke conversie te krijgen. Verder vond ik het erg gaaf dat ik heb mogen spreken met een aantal erg belangrijke medewerkers binnen het KLM mobile team.

Bekijk hier de video van de pitch