Project RB-Media

Hier vind je mijn individuele bijdrage aan het groepsproject en het eindresultaat van ons project voor RB-Media.

Opdracht

RB-Media is een internetbureau in Breda en zij kwamen met de vraag of we mee wilden helpen aan de livegang van een nieuw crypto nieuws platform; About:Crypto. Het platform zat nog midden in de ontwikkelingsfase, maar zou binnen een aantal weken live gaan. RB-Media heeft hierbij gekozen voor een learning by doing strategie, het platform zal dus nog niet volledig optimaal live gaan en op basis van data wordt het dan verbeterd. Wij zullen het platform mede monitoren en helpen te verbeteren, ook mogen we advies uitbrengen over het gebruik van tools of advies over andere verbeteringen (zoals op het gebied van SEO).

De hoofdvraag van ons project is: “De data uit Google Analytics inzichtelijk maken voor het bedrijf, zodat zij het platform nu en in de toekomst op een eenvoudige manier kunnen monitoren. Daarnaast aanbevelingen doen over hoe het platform verbeterd kan worden.”

Inspiratie onderzoek

In de beginfase van ons project hebben we veel verschillende soorten onderzoek verricht. Ik heb onder andere een inspiratie onderzoek gedaan naar vergelijkbare blog sites. Ik heb hierbij gekeken naar de functionaliteiten op de websites en naar hoe zij geld verdienen met hun platform.

Ik heb onder andere kunnen concluderen dat er meerdere manieren zijn om geld te verdienen met een blog platform, de meest gebruikte waren het aanbieden van online trainingen en een gesloten betaalde community. Verder waren er op de artikelpagina's weinig visualisaties te zien, ik heb RB-Media aangeraden hier juist visualisaties te gebruiken omdat dit je verhaal versterkt.

Lees meer ...

Onderzoek Google Datastudio

Ons doel is om de data visueel eenvoudig zichtbaar te maken voor het bedrijf. We wilden hiervoor een dashboarding tool gebruiken en in onze zoektocht kwamen we al vrij snel uit bij Google Datastudio. Toen we hier bij het bedrijf over begonnen werden ze razend enthousiast, mede omdat je aan Datastudio verschillende bronnen kunt koppelen zoals Analytics en Hotjar.

Ik ben toen gaan kijken hoe Datastudio precies werkt, ik heb meerdere video's van Google gekeken en heb daarnaast wat video's op Youtube gekeken over slimme tricks binnen Datastudio. Ik ben toen Datastudio gaan koppelen met het Google Analytics account van About:Crypto. Daarna ben ik meteen een dashboard gaan maken en heb hier de stijl van aangepast, zodat we dit als voorbeeld kunnen gebruiken voor de vele dashboards die nog zullen komen.

Onderzoek beste schrijvers

De dashboards die we gaan maken zijn gebaseerd op de (conversie)doelen van About:Crypto. Deze doelen hebben we samen met RB-Media opgesteld. Een van deze doelen is het bepalen van de beste schrijver op het platform. RB-Media wil kunnen zien welke schrijver het meest gelezen wordt en welke schrijver een keer aangesproken moet worden, omdat niemand zijn artikelen leest. Ik heb hiervoor onderzocht welke data we kunnen gebruiken om dit inzichtelijk te maken.

Lees meer ...

Onderzoek backlinks

Ik heb onderzoek gedaan naar het inzetten van social media kanalen voor About:Crypto. RB-Media gaf aan dat ze al social media kanalen hadden, maar nog iets meer wilden doen met social media. Ik heb daarom gekeken naar het inzetten van backlinks via social media. De backlink waarde vanuit social media wordt door Google namelijk erg hoog beoordeeld.

Een valkuil was dat wanneer er naar jou toe gelinkt werd vanuit social media en jij linkt ook terug naar dat platform, de backlink geen waarde krijgt. We hebben hiervoor, samen met RB-Media, besloten dat we alle links vanuit de website naar social media een nofollow mee geven. Op deze manier krijgt de link van social media naar ons wel een waarde en andersom niet. Dit zal dus helpen op het gebied van SEO, doordat de backlink waarde van About:Crypto verhoogd wordt.

Lees meer ...

Content marketing

RB-Media gaf aan in januari te beginnen met de marketing voor het platform, About:Crypto. Zelf hadden ze nog geen concreet marketingplan, dus hebben we deze met de groep opgesteld. Mijn aandeel hierin was de content marketing. Ik ben begonnen met het lezen van artikelen over content marketing, om erachter te komen wat de trends zijn en waar RB-Media rekening mee moet houden. Ik heb hier een conclusie uit getrokken en deze is toegevoegd aan ons marketingplan wat we hebben gepresenteerd aan RB-Media. Ze waren erg tevreden met het resultaat en gaan stukken uit dit plan toepassen in de praktijk.

Content marketingplan
Volledige marketingplan

Datastudio dashboards

Zodat RB-Media het platform, About:Crypto, kan monitoren hebben we 6 verschillende dashboards gemaakt in Google Datastudio, gebaseerd op de (conversie)doelen van de website. Ik heb 2 van deze dashboards gemaakt, namelijk het dashboard om te bepalen wie de beste schrijver is en het dashboard van de interne zoekmachine.

Om de data voor deze dashboards in Google Analytics en Datastudio te krijgen heb ik een eigen code moeten implementeren via Google Tag Manager. Lees hier meer over dit proces en de dashboards. Verder heb ik een implementatieplan gemaakt, zodat RB-Media in de toekomst meer dashboards kan toevoegen. Bekijk hier het implementatieplan

Analyseren

Helaas is de website About:Crypto pas erg laat openbaar gegaan, waardoor er lange tijd geen data is geweest om te analyseren. Toen de site openbaar ging waren er nog maar een minimaal aantal bezoekers, omdat de marketing campagnes voor de site pas in januari starten. Toch heb ik met mijn dashboard wat data geanalyseerd, namelijk de zoek verfijningen in de interne zoekmachine. Er waren een aantal termen die steeds verfijnd werden, deze bleken geen resultaat te geven, dus heb ik RB-Media aangeraden deze aan te passen.

Daarnaast hebben we aan de hand van de conversiedoelen dashboards opgesteld, waarmee RB-Media zelf eenvoudig de website kan analyseren en monitoren. Ik vind het jammer dat ik zelf weinig heb kunnen analyseren, maar ik heb het analyseren voor anderen wel een stuk makkelijker kunnen maken.

Projectdocument

Als eindresultaat voor RB-Media hebben we dus meerdere onderzoeken naar hoe de website verbeterd kan worden, een online marketingplan op het gebied van SEO, SEA, re-targeting en content marketing. En daarnaast een volledig ingericht Google Analytics en 6 dashboards, gebaseerd op de (conversie)doelen, waarmee RB-Media de website kan monitoren en analyseren.

Het grootste deel van mijn tijd bevindt zich in de onderzoeken en het maken van de dashboards, inclusief het verkrijgen van de data met behulp van Google tag manager en Analytics.

Bekijk hier ons projectdocument
Download hier al onze documenten

Reflectie

Om te beginnen ben ik erg tevreden met het resultaat dat we hebben neergezet voor RB-Media. Ik vond het erg leuk om voor het bedrijf te werken en ze stonden altijd voor ons klaar. We waren altijd welkom om daar te komen werken en wanneer er iets aangepast moest worden aan de website was dit ook nooit een probleem. Daarnaast gaven ze erg goede feedback over ons werk en zijn ze altijd positief. Een minpunt vond ik dat de website steeds werd uitgesteld met live gaan, dit is iets waar RB-Media niets aan kon doen maar het was niet fijn voor ons als groep. We moesten hierdoor steeds onze planning aanpassen en nieuwe producten bedenken om bezig te blijven.

Zoals ik al zei ben ik erg tevreden met het resultaat, we hebben kwalitatief erg goede onderzoeken gedaan en hebben hiermee RB-Media goed geholpen. Verder is Google Analytics volledig voor ze ingericht en beschikken ze over dashboards waarmee ze de site kunnen monitoren en analyseren. Ik vond het ook erg fijn om met deze groep te werken, we waren allemaal gemotiveerd en ondanks dat de website steeds werd uitgesteld en onze planning door de war ging, hebben we het goed opgepakt om tot een goed eindresultaat te komen.

Tot slot wil ik nog wat zeggen over de show en grows. Ik vond ze erg nuttig, het was goed om te zien hoe andere groepen er voor stonden en dat je deze groepen kon helpen met het geven van feedback. Dit was voor ons ook erg handig, omdat we even vastliepen maar de groep met een goed idee kwam om toch verder te kunnen met ons onderzoek.

Eindpresentatie

Op vrijdag 11 januari hebben wij onze eindpresentatie bij het bedrijf gehad. Hierbij waren de eigenaar van RB-Media en een van de medewerkers van Cryptivities aanwezig. Ook was Evert, onze groepstutor, bij deze presentatie aanwezig. In de presentatie hebben we kort onze onderzoeken naar voren laten komen en daarna hebben we de dashboards gepresenteerd.

RB-Media was zeer tevreden met het eindresultaat, het doel om een dashboard te maken over de blogschrijvers is gehaald en RB-Media wist dat dit lastig ging worden. De feedback was dat ze vonden dat we het lef hadden om mee te werken aan een start-up, want niets verloopt volgens planning. Ondanks deze tegenslagen hebben we ons niet uit het veld laten slaan en hebben we steeds verder gehandeld. We hebben zelf het initiatief genomen in het oplossen van de problemen, en dat is iets wat ze graag zien.