Opdracht

Mijn eerste project is voor Greenhouse, dit is een groot bedrijf gevestigd in Eindhoven. Ik kon kiezen uit 8 verschillende opdrachten en heb uiteindelijk voor de video opdracht gekozen, omdat ik me eigen vorig semester heb verdiept in video analyses en het best interessant vind.

De opdracht:
Greenhouse is op de hoogte van machine learning en hoe dit kan bijdragen aan het analyseren van video’s. Ze willen graag weten hoe dit werkt en hoe dit kan bijdragen in het optimaliseren van de videocampagnes. Greenhouse wil uiteindelijk onderzoek zien over bestaande oplossingen en een prototype van een video performance analyzer.

Bekijk de leeswijzer

Doelgericht onderzoek

We zijn aan ons project begonnen met het doen van enkele onderzoeken, deze onderzoeken waren gericht op het verbreden van onze kennis. Ik heb hierbij onderzoek gedaan naar Youtube analytics om te weten te komen welke data we kunnen gebruiken hiervan. Daarnaast heb ik gekeken naar de trends binnen video analyses en marketing, om hierop in te kunnen spelen met onze video analyser.

Lees meer over deze onderzoeken

Eerste concept

Ons eerste concept was gebaseerd op het toepassen van machine learning om de performance van een video te verbeteren. Het idee was om met machine learning alle scènes in een video te labelen en deze in een database te stoppen. Vervolgens wordt op basis van je online gebruikersprofiel een video samengesteld, gebaseerd op jouw interesses.

Bijvoorbeeld je zoekt vaak naar de kleur blauw, dan krijg je een advertentie te zien met een blauw product, iemand anders krijgt dan weer een andere kleur te zien. Zo krijg je dus persoonlijke advertenties die ervoor moeten zorgen dat de advertentie beter aanslaat bij de gebruiker. Technisch was dit ook haalbaar door gebruik te maken van de video intelligence API van Google en het inzetten van dynamische video’s op Instagram is sinds kort ook mogelijk.

Op onderstaande afbeelding zie je de visuele uitwerking die ik van ons concept heb gemaakt:

Interviews

We hebben als groep ook 1 week bij Greenhouse mogen werken, we hebben toen verschillende interviews gehouden met werknemers van Greenhouse. Eerst met de opdrachtgevers van onze opdracht en met het hoofd van de innovatie afdeling van Greenhouse. In deze interviews kwam vooral naar voren dat er al een video analyser is binnen Greenhouse. We hebben toen gesproken met de developers van deze video analysers en hebben toen besloten, op basis van de interviews, om ons concept (en ook de opdracht) aan te passen.

Lees hier meer over bovenstaande interviews of lees hieronder verder over het nieuwe concept.

Nieuw concept

Omdat Argus een aangepaste versie van ons eerste concept is, hebben we besloten ons concept aan te passen. Het is namelijk niet de bedoeling om het wiel opnieuw uit te vinden, dit is ook niet wat Greenhouse wil. Op basis van de interviews die we hebben gehad, merkten we dat de behoefte van de werknemers vooral was om de data visueel overzichtelijk in te kunnen zien.

De data uit de video (Argus) en de data van de social campagnes kunnen al opgehaald worden, maar deze worden nog niet gecombineerd of op een andere manier visueel in kaart gebracht. Dit is dus waar wij een kans zagen, om de data van de video en de performance data van campagnes samen te weergeven in een dashboard.

Dit nieuwe concept gaan we visueel uitwerken in een prototype. Hierbij richten we ons vooral op welke data wordt weergeven, hoe deze wordt weergeven en hoe alle data gecombineerd kan worden

Interview met Jurgen

We hebben in de week dat we bij Greenhouse zaten ook nog gesproken met online marketeer Jurgen Bergmans. We wilden graag meer inzicht krijgen in hoe we de data van de video analyser kunnen combineren met de performance data van de campagnes. Over deze laatste data wist Jurgen heel veel te vertellen en hij gaf ons dan ook goede inzichten. Hij liet ons zien hoe hij campagnes beheert en welke data voor hem belangrijk is om te laten zien.

Lees hier meer over het interview

Dashboard eerste versies

Het concept was dus duidelijk, namelijk het ontwikkelen van een dashboard waarin de data van de video analyser en de performance data gecombineerd worden. We hebben als groep de taken opgedeeld, de ene helft ging zich bezig houden met het technische aspect en de andere helft met het visuele deel. Mijn taak was het visuele deel, we hebben als groep overlegd welke data we willen laten zien en hier mocht ik zelf een visuele invulling aan geven.

Het eerste dashboard (linker afbeelding) heb ik erg standaard gehouden, ik had hier nog niet de data echt in verwerkt. De grafieken hebben namelijk nog geen naam en het is niet duidelijk wat voor data erin staat. Ik heb toen meteen een nieuwe versie gemaakt (rechter afbeelding) en ik heb hierbij meer rekening gehouden met welke data we willen laten zien.

We hebben toen als groep en samen met onze projectleider van Greenhouse de dashboards besproken. De feedback op mijn dashboard was dat het gebruik van de groene en rode pijltjes erg duidelijk was, ook was het goed dat ik veel visuele elementen gebruikte. Echter stond de video erg groot in beeld en waren de grafieken nog niet erg duidelijk.

Final dashboard

We hebben toen besloten nog eens met de groep te gaan bespreken welke data we willen laten zien en ook hoe we deze data willen laten zien. Dus willen we bijvoorbeeld cirkeldiagrammen gebruiken, of alleen lijngrafieken etc. We hebben toen individueel nog een laatste versie van een dashboard gemaakt, om te kunnen bespreken met Jurgen Bergmans.

Lees hier meer over mijn final versie van het dashboard

Usertest met Jurgen

Om onze keuzes in onze dashboards te bevestigen of juist te ontkrachten hebben we een usertest/interview gehad met Jurgen Bergmans. We hebben al eerder met hem gesproken over wat hij belangrijk vind om te zien in de dashboards. Jurgen was erg tevreden met de dashboards die we hebben gemaakt, maar 1 dashboard vond hij er wel tussenuit springen en dat was die van Michelle. Dit dashboard was voor Jurgen erg duidelijk en het had alle functionaliteiten die hij wilde op 1 na, hij gaf aan dat hij graag de data van de 2, 3 en 10 seconde wil vergelijken met voorgaande weken. Dit element hebben we dus uiteindelijk nog verwerkt in ons eindproduct.

Jurgen heeft niet erg veel feedback op mijn dashboard gegeven, omdat hij vooral dieper in wilde gaan op het dashboard van Michelle. Hij vond het gebruik van de groene en rode pijltjes wel erg slim, en ook het vergelijken van het gemiddelde van andere campagnes was een goede toevoeging.

Lees hier meer over deze usertest

Eindproduct

Het eindproduct wat we uiteindelijk hebben opgeleverd is een prototype van het dashboard waarin de data van de video analyser wordt gecombineerd met de performance data van de campagne. Ruben en Rick hebben het grootste deel van dit dashboard gemaakt, maar we zijn als groep verantwoordelijk voor de keuzes die we in het dashboard hebben gemaakt. Het dashboard is interactief en bevat een echte campagne met de daarbij behorende data.

Enkele van mijn keuzes die zijn teruggekomen in ons eindproduct zijn het gebruik van de groene en rode pijltjes om te vergelijken, de details per 2, 3 en 10 seconde en het gebruik van de grafiek per week.

Het enige wat nu nog niet werkt in het dashboard is live data, de data is nu namelijk handmatig erin gezet. Het is wel mogelijk om live data te gebruiken, door gebruik te maken van de Facebook API kun je de data namelijk realtime bijhouden. Ook is de video analyser (Argus) nog niet gekoppeld aan ons prototype, maar dit is wel mogelijk. Tot slot hebben we nog niet uitgewerkt hoe je eventueel het dashboard aan de klant kunt laten zien, maar dit is ook iets wat we wel hebben verteld in onze eindpresentatie.

Bekijk hier ons prototype