De opdracht

Het derde project van dit semester is voor Handpicked agencies, zij hebben een locatie op Strijp-S in het SX pand. Een van de ondernemingen van Handpicked is TDE, dit is de onderneming waar wij de opdracht voor gaan doen. Deze opdracht komt vanuit een klant van TDE, namelijk de KNVB.

De opdracht:
Hoe kan AR een verrijking zijn van de experience van het WK Vrouwenvoetbal 2019 tijdens en rondom wedstrijden voor hen die niet bij de wedstrijd(en) aanwezig zijn?

Bekijk de leeswijzer

Het concept

We zijn als groep gaan brainstormen over idee├źn om uiteindelijk tot een concept te kunnen komen. Van deze brainstormsessie hebben we ook een video gemaakt (mijn aandeel hierin was het filmen), deze video vind je hieronder terug. In eerste instantie vonden we een filter te simpel, we wilden wat innovatievers.

Echter na met een aantal leraren gesproken te hebben en op basis van de antwoorden op onze debriefing hebben we besloten toch voor filters te gaan, maar deze dieper uit te werken en hier een sterk concept omheen te maken.

Ons concept is in het kort een aantal interactieve gezichtsfilters, die je kunt gebruiken in de KNVB Oranje app. Aan deze filters kun je nog extra's toevoegen zoals de livescore tijdens de wedstrijd. Je kunt deze filters ook delen via de app of social media om te laten zien dat je bij het legioen hoort.

Lees meer over het concept
Bekijk de brainstormvideo

Face technology

Omdat ons concept draait om filters heb ik onderzoek gedaan naar de technologie hierachter. Ik heb om te beginnen onderzoek gedaan naar hoe het ongeveer werkt en hoe Snapchat dit doet, aangezien zij hier erg goed in zijn. Toen heb ik naast Snapchat nog gekeken naar andere software die hier gebruik van maken. De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek was dat het, met onze kennis, bijna onmogelijk is om zelf een face recognition programma te maken. De beste oplossing hiervoor is om een bestaande studio te gebruiken en deze te implementeren in de app.

Bekijk het onderzoek

Inspiratie Snapchat

Ik heb op internet inspiratie opgedaan over Snapchat campagnes, die gebruik hebben gemaakt van filters. Omdat we in ons project ook gebruik gaan maken van filters is Snapchat een goede inspiratiebron. Het is een populair platform en er worden steeds meer campagnes gedaan op dit platform. Ik heb per inspiratiebron uitgetypt wat nuttig is om mee te nemen in ons project. Zo zijn cross-mediaal delen en giveaways een goede manier om je filter bekendheid te geven.

Bekijk het document

Trendonderzoek Snapchat

Om onze aannames over de populariteit van filters te bevestigen heb ik een trendonderzoek gedaan over het populairste platform op dit gebied, Snapchat. Snapchat heeft de laatste jaren een erg positieve groei gehad, zowel op het gebied van gebruikers als op het gebied van gespendeerde tijd op het platform.

Ook in de marketing wereld wordt Snapchat steeds populairder, doordat je de campagnes erg persoonlijk en uniek kunt inrichten. De statistieken van Snapchat campagnes zijn erg goed en veelbelovend voor de toekomst.

Bekijk het trendonderzoek

Communicatieplan

Met de groep hebben we een communicatieplan van ons concept opgesteld. In dit document komen onder andere de doelgroep, propositie en de positionering aan bod. Dit communicatieplan versterkt ons concept, doordat het duidelijk wordt hoe ons product gaat werken. Wat is bijvoorbeeld het doel van ons product en hoe zal het vallen binnen de doelgroep. Dit zijn enkele vragen die worden beantwoord in dit communicatieplan. Mijn bijdrage aan dit document is op de laatste pagina van het document te vinden.

Bekijk het communicatieplan

Ontwerpen filters

De ontwerpfase van ons project hebben we opgedeeld. Ik ging de AR filters ontwerpen en de rest van de groep hield zich bezig met het ontwerpen van extra elementen voor deze AR filters. Ik heb voor het ontwerpen van de filters gebruik gemaakt van Lens Studio van Snapchat. Het is een gratis programma en je kunt het koppelen aan je mobiele apparaat om de filters te testen.

Ik heb ongeveer 10 filters ontworpen, sommige hiervan waren versies van andere filters. Uiteindelijk hebben we 4 van deze filters gebruikt in ons concept. Het was vooral veel ontwerpen en experimenteren, maar er is ook nog een stukje coderen aan bod gekomen. Een video van de filters bekijk je via deze link. Of probeer de filters zelf op Snapchat via onderstaande snapcodes.

Bekijk het document

Tussenvideo

Het bedrijf (TDE) wilde graag regelmatig een update van onze voortgang van het project. Ik heb voor een van deze momenten een video gemaakt. Ik heb de video gefilmd en later gemonteerd. Met de video wilden we laten zien wat onze voortgang is, zodat het bedrijf een goed beeld krijgt van wat we al gedaan hebben.

Bekijk de video

Schetsen app

Om een beter beeld te geven van ons concept heb ik ons idee uitgewerkt in de vorm van schetsen van de app. De KNVB Oranje app heeft nog geen camera functie dus deze heb ik toegevoegd. Ik heb voor deze functie ongeveer dezelfde stijl aangehouden als Snapchat, omdat dit al bekend is bij een groot deel van de doelgroep. Daarnaast heb ik uitgewerkt hoe je de foto's kunt delen en hoe dat er dan uitziet. Ook heb ik de samenvatting van het legioen verwerkt in mijn schetsen. Ik heb eigenlijk overal de bestaande stijl van de KNVB app en de bekende stijl van Snapchat aangehouden.

Web demo filters

Om een deel van ons concept te versterken en verduidelijken heb ik een web prototype van de stickers/filters gemaakt. Je kunt de stickers met bijvoorbeeld de livescore toevoegen aan je foto. Het is helaas niet gelukt om de AR filters te koppelen aan het prototype, omdat Snapchat web niet ondersteund en hier geen API voor heeft. Met Javascript heb ik het echter wel mogelijk gemaakt om de webcam te koppelen en de stickers (op dezelfde manier als Snapchat) toe te voegen.

Bekijk het document
Video van het prototype

Eindpresentatie

Op woensdag 8 mei hadden we de eindpresentatie bij de opdrachtgever. Ze leken erg tevreden met wat we hadden opgeleverd en kregen achteraf nog een bedankje voor onze inzet en de oplevering. Mijn aandeel in de eindpresentatie was het uitwerken van de AR filters, het maken (filmen en beetje monteren) van de video's en het mede-uitwerken van de content.

Bekijk de eindpresentatie